Tuesday, May 03, 2011

:: K ::

:: Kacang Cannellini ::
Kekacang kecil yang berbentuk seperti buah pinggang. Anda boleh membeli cannellini dalam bentuk biji atau tin. Kacang Cannellini baik digunakan dalam salad dan kaserol.


:: Kacang Brazil ::
Sejenis kacang yang besar dan mempunyai kulit yang keras dan ditemui di Brazil dan Paraguay. Kacang ini sangaT mahal kerana tidak ditanam secara komersil sebaliknya didapati dari pokok liar. Rasanya sangat berkrim, isirong putihnya sangat berkhasiat dan mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Boleh dimakan mentah dan digunakan di dalam masakan kek ataupun sebagai bahan penghias kek. Juga boleh dijadikan topping untuk pencuci mulut dan dinikmati bersama nasi dan sayuran.


Kacang Hijau::
Kacang hijau boleh didapati dalam bentuknya yang asal, ceraian dengan kulitnya masih lekat atau ceraian dengan kulitnya ditanggalkan. Kacang hijau dalam bentuk asal biasanya disediakan daripada kekacang yang dikeringkan dengan merebusnya sehingga lembut. Selain digunakan di dalam sup dan bubur atau penambah rasa nasi, ia turut digunakan sebagai bahan pemanis.


:: Kacang Merah ::
Kacang merah kering umumnya dimasak menjadi bubur, sup atau campuran sayur. Kacang merah juga sering dimasak menjadi selai manis yang digunakan sebagai pengisi beberapa kuih seperti pau, kuih koci, kuih bulan, dorayaki, donut, dan lain-lain.


:: Kacang Dal (lentil) ::
Kacang dal menjadi salah satu bahan utama bagi membuat kuah dal yang biasanya dinikmati bersama roti canai. Kacang dal juga dijadikan sebagai sup berkhasiat di seluruh benua Eropah, Amerika Utara dan Selatan. Ada kalanya sup itu ditambah dengan ayam dan daging. Terdapat beberapa kategori kacang dal, antaranya kacang dal hijau dan kacang dal merah. Daripada sudut nutrisi, kacang dal kaya dengan serat, folat, vitamin B1 dan mineral. Kacang dal merah mempunyai kurang serat berbanding kacang dal hijau iaitu 11 peratus dan 31 peratus. Kacang dal melengkapkan keperluan protein dalam makanan serta mempunyai sumber zat besi. Ia amat sesuai untuk individu vegetarian.


:: Kacang Gajus ::
Gajus atau nama saintifiknya Anacardium occidentale tergolong dalam keluarga Anacardiaceae. Berasal dari timur laut negara Brazil. Orang Inggeris menamakan ia dengan nama cashew yang diambil dari bahasa Portugis iaitu caju. Menariknya kacang gajus terletak di luar buah gajus dan ia merupakan snek yang paling popular. Ia boleh dimakan begitu saja atau ditambah perasa seperti garam dan gula. Kacang gajus juga sering digunakan dalam masakan terutama dalam pembuatan biskut dan kek. Antara zat yang terkandung dalam kacang gajus ialah karbohidrat, lemak, protein, vitamin B1, B2, B3, vitamin C, kalsium, niasin dan potasium.


:: Kacang Kuda ::
Merupakan sejenis kekacang yang ditanam secara meluas dan sering dijadikan makanan ringan. Warnanya agak kekuningan setelah direbus. Ia enak dimakan begitu sahaja.


:: Kacang Parang/ Kacang Sepat ::
Kacang parang merupakan kekacang yang dijadikan makanan ringan. Warnanya akan menjadi kuning dan kulit akan menajdi keras berwarna coklat setelah dipanggang bersama garam. Rasanya lemak dan rangup menjadikan ia kacang yang paling digemari untuk dinikmati ketika bersantai.


:: Kacang Pecan ::
Kacang pecan atau nama saintifinya Carya illinoinensis memiliki rasa yang lemak dan sering kali digunakan dalam masakan terutamanya pencuci mulut. Masakan paling popular dan bersifat tradisional di kalangan masyarakat Amerika Syarikat ialah Pai Kacang Pecan. Kacang ini juga digunakan sebagai ramuan utama untuk membuat manisan. Di Malaysia, kacang pecan juga sering dijadikan antara penghias sajian. Ia mengandungi karbohidrat, lemak dan protein.


:: Kacang Pistachio ::
Nama pistachio berasal dari bahasa Parsi iaitu Peste. Kacang pistachio boleh dimakan mentah atau dipanggang bersama garam. Ia juga digunakan sebagai perasa aiskrim dan pembuatan biskut dan kek. Masyarakat di Timur Tengah pula menggunakannya dalam masakan seperti salad pistachio dan puding pistachio. Pada Julai 2003, Food and Drug Administration (FDA) mengesahkan dengan memakan kacang pistachio sebanyak 1.5 auns (42.5gm) sehari boleh mengurangkan risiko serangan jantung.


:: Kacang Tanah ::
Kacang tanah atau nama saintifiknya Arachis hypogaea L merupakan tanaman legum yang berasal dari Amerika Selatan, tetapi telah tersebar ke negaranegara yang mempunyai iklim tropika atau sub tropika. Kacang tanah kaya dengan zat protein dan lemak. Ia boleh dimakan mentah, direbus, digoreng dengan atau tanpa minyak. Kacang tanah terbahagi kepada dua jenis iaitu jenis menegak dan menjalar. Kacang tanah jenis menjalar lebih digemari kerana memiliki isi yang lebih banyak dan sedap dinikmati.


:: Kacang Botor/ Kelisa ::
Kacang botor adalah tumbuhan kekacang Tropika. Kacang ini tumbuh seperti pokok anggur di mana batang dan daunnya memanjat. Permukaan kulitnya seperti lilin dan sebahagian isinya yang lutcahaya, terletak di dalam lenggai yang muda. Apabila lenggai sudah ranum, ia bertukar warna menjadi coklat abu dan terbuka melepaskan bijiannya. Lenggai yang lembut adalah bahagian tumbuhan ini yang sering dijadikan makanan. Rasa kacang botor menyerupai rasa asparagus. Kacang botor dijadikan sayuran tetapi bahagian pokok yang lain (daun, bunga dan akar) juga boleh dimakan. Setiap bahagian kacang botor adalah sumber vitamin A dan juga vitamin yang lain.


:: Kacang Buncis ::
Kacang buncis ialah sayuran berkacang yang tinggi kandungan proteinnya. Dipercayai sayuran ini berasal dari Selatan dan Sentral Amerika. Kacang buncis dipasarkan secara universal. Ia dijual segar, dalam tin, atau dibeku. Kacang buncis selalunya digoreng, dibakar, atau direbus. Apabila dimasak, ia masih sedikit rangup. Kacang buncis kaya dengan protein, lemak, kalsium, phosforus, zat besi, magnesium, manganese, potassium, sodium, zinc, vitamin A, B, D, dan kanji. Kandungan zat besinya membantu penghasilan sel darah. Ia mengandungi fiber yang mengelak kolestrol. Fiber ini menyebabkan kacang buncis bermanfaat untuk pesakit diabetis kerana ia mengelak kadar gula naik mendadak selepas makan. Kacang buncis juga membantu meningkatkan sistem imunisasi badan kerana kaya dengan Vitamin C.


:: Kacang Panjang ::
Berbeza dengan kacang yang lebih pendek, kacang ini mempunyai tesktur yang lebih lembut, fleksibel dan tidak serangup atau selembap yang lain. Kacang panjang yang berwarna hijau terang mempunyai tesktur yang layu atau kendur tetapi rasanya lebih manis apabila dimasak berbanding kacang yang berwarna lebih gelap. Ia digunakan dalam masakan yang cepat dan mudah dimasak. Kacang yang berwarna gelap pula mempunyai tesktur yang lebih lembut dan baik digunakan dalam masakan yang yang memerlukan tesktur bahan yang lebih keras supaya dapat bertahan dalam tempoh masakan yang lama seperti goreng, masakan reneh, gulai atau stew. Apabila digunakan untuk masakan bergoreng, reneh, gulai atau stew, kacang ini hendaklah dipotong pendek dahulu. Jika memasak pastikan ia tidak terlebih masak kerana akan membuatkannya menjadi lembik dan layu.


:: Kacang Pis ::
Kacang pis secara semula jadi terdapat dalam pelbagai bentuk dengan kesemuanya memiliki rasa sedap menyerlah, tekstur yang sempurna, dan kaya dengan nutrisi yang sihat. Kacang pis adalah salah satu ahli keluarga tumbuhan kekacang yang dijual dan dimasak sebagai sayuran segar. Ketika memilih, pilihlah yang berwarna hijau terang, bersaiz sederhana, kelihatan seperti hendak terbuka, dan tiada tanda-tanda kecoklatan. Tanda-tanda coklat menunjukkan kacang pis tidak disimpan di tempat yang sejuk- suhu tinggi boleh mengakibatkan gula semulajadinya bertukar menjadi kanji dan menyebabkan ia menjadi kersai.


:: Kangkung ::
Kangkung merupakan sejenis tumbuhan yang dikenali sebagai sayur-sayuran dan di tanam sebagai makanan. Kangkung banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Kangkung banyak terdapat di kawasan Asia dan merupakan tumbuhan yang boleh dijumpai hampir di mana-mana kawasan berair.Hampir keseluruhan tanaman muda boleh dimakan. Oleh kerana kangkong tua mempunyai serabut, kangkung pucuk muda adalah lebih digemari. Ia boleh dimakan mentah (seperti kerabu) atau dimasak seperti bayam. Kangkong sering digoreng. Rempah dicampurkan bagi menambah rasa yang hambar.


:: Kapur Sirih ::
Kapur sirih diperbuat dengan mengisar kulit siput/kerang laut dalam sedikit cecair. Airnya banyak digunakan sebagai bahan penting dalam adunan untuk makanan bergoreng dan pastri untuk menambahkan kerangupan. Ia juga digunakan untuk merangupkan timun untuk tujuan menjeruk dan sayuran untuk salad. Kapur ini dimamah dengan kacang-kacang sirih, gambir dan tembakau. Simpan batu kapur dan air yang masih ada di dalam balang tanpa disejukkan di dalam bilik menyimpan barang dapur. Tambahkan air dan goncangkan balang kira-kira sejam sebelum ia hendak digunakan. Buangkan ia apabila pepejal-pepejal terlarut dalam masa setengah jam atau kurang, menunjukkan yang zarah-zarah baki adalah terlalu kasar.


:: Karipap::
Karipap merupakan sejenis makanan yang popular di Malaysia, Thailand dan Singapura. Ia terdapat dalam pelbagai perasa, bergantung kepada inti di dalamnya. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Ubi kentang sering digunakan sebagai inti karipap, adakalanya inti ubi keledek juga digunakan. Nama karipap boleh dikaitkan dengan inti tersebut, yang menggunakan serbuk kari sebagai bahan perasa. Adakalanya sekarang, inti karipap boleh digunakan dengan lada hitam. Isi ikan yang dibuat sebagai inti karipap, dikenali sebagai temosa. Jenis-jenis karipap adalah Karipap daging, Karipap ayam, Karipap sardin dan Karipap pusing.


:: Kastard ::
Sos pencuci mulut tradisional British yang diperbuat daripada telur kuning, gula, susu atau krim perisa vanila. Kastard yang dibuat sendiri biasanya lebih sedap, tetapi haruslah mengikut resipi yang betul. Perkara penting untuk membuat kastard ialah memanaskan sehingga sedikit pekat.



:: Ketupat::
Ketupat ialah sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk yang terkenal di Malaysia, Indonesia serta beberapa negara Asia Tenggara lain. Jenis ketupat bergantung kepada bahan yang digunakan dan daun yang digunakan untuk membuat bungkusannya. Ketupat pulut ialah ketupat yang mengunakan beras pulut sebagai bahan asasnya, manakala ketupat nasi dibuat daripada beras. Biasanya dibungkus dengan daun kelapa.


:: Ketupat Palas ::
Ketupat palas atau ketupat pulut ialah ketupat yang menggunakan daun pokok palas sebagai pembungkusnya. Berbeza dengan ketupat daun atau ketupat nasi ialah dari segi bentuk, saiz, penggunaan daun untuk membalut dan beras. Ketupat daun atau ketupat nasi, dianyam berbentuk empat segi ataupun berbentuk bawang yang menggunakan daun kelapa. Bentuk ketupat palas pula berbentuk tiga segi. Penggunaan beras sebagai isi atau inti ketupat juga berbeza. Beras yang digunakan untuk ketupat palas ini ialah beras pulut, manakala isi ketupat daun menggunakan beras nasi, iaitu beras yang digunakan sebagai makanan harian. Di kalangan penduduk utara Semenanjung Malaysia, sekiranya ikatan dan balutan ketupat palas yang kemas dan tidak kemas dapat membezakannya iaitu ada jantan dan betina. Ketupat palas jantan mempunyai isi atau pulut lebih dibahagian akhir balutan, serta ikatan dan balutannya yang kemas. Manakala, ketupat palas betina, saiznya kecil dan tidak mempunyai isi atau pulut lebih dibahagian ikatan atau balutan, serta tidak mempunyai ikatan dan balutan yang kemas. Namun, ini hanyalah sebagai satu gurauan atau sendaan sahaja, agar balutan yang dibuat supaya kemas, rapi dan mengikut tradisi. Cara pemasakan ketupat palas atau ketupat pulut, boleh dilakukan secara kukus ataupun rebus. Ia enak dimakan dengan rendang ayam mahupun rendang daging.


:: Ketumbar ::
Ketumbar digunakan secara menyeluruh - bergantung pada jenis masakan - kerana setiap bahagian tumbuhan ini mempunyai aroma dan rasanya yang tersendiri. Daun ketumbar mempunyai aroma yang tajam dan rasa yang seakan-akan ‘bersabun’. Juga dikenali sebagai daun Pasli Cina, daun ketumbar berwarna hijau dan rasa yang tersendiri. Aroma dan rasa daun ini sering dikatakan mempunyai persamaan dengan limau - ‘berlilin’ dan ‘bersabun’. Daun ini selalu digunakan segar dan kadang-kala ditabur ke atas hidangan yang sudah dimasak, dihancurkan atau dipuri ke dalam kuah sos, sup dan kari.


:: Kelapa ::
Setiap bahagian kelapa boleh dijadikan penawar untuk merawat penyakit. Amalan meminum air kelapa misalnya dapat mengatasi masalah keracunan, cirit-birit, demam panas,bronkitis dan kesukaran membuang air kecil dan besar. Selain air kelapa, coconut milk shake juga berasaskan air kelapa dan sering menjadi pilihan kerana rasanya enak dan lazat!


:: Kelapa Parut ::
Kelapa parut adalah isi daripada buah kelapa yang telah diparut, dikikis halus. Kelapa parut merupakan satu bahan penyediaan bagi menghasilkan santan kelapa. Kelapa yang telah diparut boleh disimpan beku di dalam peti sejuk. Apabila hendak digunakan, kelapa parut tersebut boleh dicampurkan dengan air panas dan diramas seperti biasa. Bagi menghasilkan santan yang pekat, buah kelapa yang tua digunakan. Selain menghasilkan santan, kelapa parut turut digunakan sabagai bahan kuih. Bagi penyedian kuih, buah kelapa yang serdahana muda digunakan atau dikenali sebagai nyiur kulit hidup. Ini kerana kelapa parut yang terhasil oleh kelapa muda adalah lebih manis.


:: Keju Cheddar ::
Keju keras yang diperbuat daripada susu lembu. Ia dibuat berbeza-beza antara keju lembut kepada lebih keras dan antara warna putih kepada warna jingga.


:: Keju Krim ::
Juga dikenali sebagai keju pembuat kek, ia lebih popular digunakan untuk membuat inti pastri Danish dan juga membuat kek keju dan mousse. Ia menambahkan perisa dan rasa lemak hasil pembakaran.


:: Keju Mozzarella ::
Keju elastik dan menganjal ini asalnya dibuat daripada susu kerbau. Tetapi sekarang kebanyakannya diperbuat daripada susu lembu. Ia digunakan untuk menambah tekstur, bukan rasa kepada makanan.


:: Keju Parmesan ::
Keju keras lagi kering ini diperbuat daripada susu skim atau susu tanpa lemak. Ia mempunyai perisa yang agak nyata dan sering diparut dan digunakan untuk menambahkan perisa makanan.


:: Kembang Semangkuk ::
Kembang semangkuk sinonim dengan minuman yang menjadi kegemaran rakyat malaysia seperti ais kacang dan lai chi kang.kembang semangkuk digemari ramai kerana teksturnya yang lembut seumpama jeli. Dalam perubatan tradisional melayu kembang semangkuk digunakan untuk menurunkan panas badan terutamanya ketika demam panas.Buah kembang semangkuk direndam dalam air hingga pecah dan menghasilkan iar berwarna coklat jernih. Air ini diminum dan buahnya boleh dimakan untuk menyejukkan badan .Ia boleh digunakan bersama biji selasih dan getah anggur yang mempunyai kesan yang sama.


:: Kentang Merah ::
Kentang merah mempunyai kulit yang licin, dan nipis, manakala isinya berwarna putih. Kentang merah menjadi bahan tambahan yang menyelerakan untuk berbagai resepi. Kulitnya senang dikupas, dan menjadikan masakan lebih menarik. Kentang jenis ini berisi pejal dan banyak digunakan dalam sup, salad, direbus, dikukus, dibakar, dan dipanggang. Rasanya boleh dibangkitkan lagi dengan tambahan herba kering atau bersama minyak zaitun dan kacang. Ia juga boleh digunakan dalam resepi salad. Kulitnya yang nipis boleh dibiarkan tanpa dikupas, jadi jimatlah masa memasak anda. Selain itu, kentang merah ini tinggi kandungan fiber jika dimakan bersama kulit. Kentang merah sesuai dimasak dengan ketuhar.


:: Kerang ::
Kerang merupakan nama sekumpulan moluska dwicangkerang daripada famili Cardiidae. Kulit kerang banyak dijumpai di pantai-pantai di seluruh dunia. Kulit kerang ini berbentuk seperti hati, bersimetri dan mempunyai tetulang di luar yang nyata. Kerang adalah sejenis haiwan bercengkerang (kerang-kerangan) yang boleh dimakan.


:: Kerisik ::
Kerisik dihasilkan daripada parutan atau empingan kelapa yang dipanggang atau digril sehingga berwarna coklat keemasan, dan mengeluarkan aroma, kemudiannya ditumbuk sehingga berminyak. Ia selalunya digunakan dalam masakan tradisi Melayu untuk mengeluarkan rasa daripada makanan seperti rendang, kari dan lain-lain masakan tradisi Melayu.


:: Ketam ::
Ketam merupakan salah satu makanan laut (seafood) yang popular sebagai hidangan di Malaysia. Ketam boleh dimasak pelbagai cara, seperti digoreng, dimasak gulai, dan dibakar. Isi ketam juga boleh diproses untuk dijadikan bebola ketam.


:: Kicap ::
Kicap berasal dari negara Cina dan diperkenalkan di Jepun beribu tahun dahulu. Ia diperbuat daripada kacang soya yang diperam bersama beberapa bijirin (seperti gandum, barli, atau nasi), dimasukkan yis istimewa, dan ditambah perisa dengan garam. Selepas dibiarkan sebati selama beberapa bulan, adunan tersebut ditapis dan dibotol untuk dijual. Adunannya boleh menjadi dari sangat pekat pekat kepada sangat cair. Rasanya juga berbeza-beza mengikut jenis. Terdapat berbagai jenis kicap, tetapi kebanyakkan adalah kicap cair dan kicap pekat. Kicap Cair lebih 'nipis', sedikit masin, dan sesuai jika tidak mahu menukarkan warna masakan. Ia banyak digunakan sebagai pencicah. Kicap Pekat lebih 'tebal' dan berwarna gelap disebabkan proses yang lebih lama dan tambahan bahan ke dalam adunannya. Ia digunakan jika ingin menambahkan atau menukarkan warna masakan. Rasanya tidak semasin kicap cair.


:: Kismis ::
Kismis merupakan anggur yang dikeringkan. Biasanya kismis terdapat dalam dua jenis iaitu kismis hitam dan kuning. Kismis boleh dimakan begitu sahaja atau digunakan dalam masakan.


:: Kiwi ::
Buah kiwi selalunya dihubung kaitkan dengan Australia dan New Zealand kerana ia dinamakan sebagai kiwi, iaitu nama sejenis burung tempatan kecil berwarna coklat. Spesis yang biasa didapati adalah dari jenis Actinidia deliciosa, yang di panggil hayward kiwi.Isi buah kecil yang berbentuk bujur dan berkulit coklat yang berbulu halus ini, berwarna hijau zamrud yang terang dan separuh lut sinar dengan aturan beberapa urat putih di bahagian tengahnya dan mempunyai biji-biji hitam yang kecil. Rasa isinya agak berkrim, enak dan lazat hampir menyamai rasa campuran buah strawberi dan pisang, serta mempunyai rasa manis yang unik.


:: Krim Brulee ::
Sejenis pencuci mulut kastard yang ditutup dengan lapisan karamel yang keras. Warnanya cantik keperang-perangan. Apabila diketuk dengan sudu ia akan pecah berkecai dan sebati dengan kastard tersebut.


:: Krim Mentega Itali ::
Sejenis aising yang sangat berkrim. Diperbuat dengan cara memukul mentega sehigga meringue.



:: Krim Putar ::
Sangat pekat, tebal dan seperti mentega lembut. Krim putar dibuat dengan pemanasan krim normal untuk menyejat beberapa cecair. Ia mempunyai sekurang-kurangnya 55 peratus lemak mentega yang memberi satu warna cerah. Secara tradisi ia dibuat di Devon dan Cornwall, disajikan dengan skon atau aiskrim sebagai pencuci mulut.


:: Kuey Teow ::
Kuey teow merupakan sejenis mi Cina yang dibuat dari beras dan popular di Malaysia. Ia boleh digoreng atau dibuat sup. Ia sesuai dimasak bersama ayam, daging, atau makanan laut.


:: Kuih Ikan::
English : Fish Cake
Kuih ikan adalah adunan ikan dan kanji. Kuih ikan yang sudah dimasak boleh didapati sama ada digoreng, stim, atau dibakar. Kuih ikan Jepun selalunya berasa enak dan mempunyai tesktur yang lembut serta kadang-kala dengan olakan warna, oleh itu ia sesuai dijadikan hiasan makanan. Kuih ikan Cina datang dalam pelbagai bentuk, tetapi selalunya berbentuk bulat. Ia berasa lebih liat dan berempah berbanding kuih ikan Jepun. Kuih ikan kebanyakkannya digoreng, bakar atau stim. Kuih ikan hanya perlu dihiris halus, dan, oleh kerana ia sudah dimasak, ditambahkan ke dalam masakan di saat akhir, cukup untuk memanaskannya.


:: Kubis ::
Kubis, kol, kobis, atau kobis bulat adalah nama yang diberikan untuk tumbuhan sayuran daun yang populer. Tumbuhan dengan nama ilmiah Brassica oleracea L. Kelompok Capitata ini dimanfaatkan daunnya untuk dimakan. Daun ini tersusun sangat rapat membentuk bulatan atau bulatan pipih, yang disebut krop, kop atau kepala Kubis berasal dari Eropa Selatan dan Eropa Barat dan, walaupun tidak ada bukti tertulis atau peninggalan arkeologi yang kuat, dianggap sebagai hasil pemuliaan terhadap kubis liar B. oleracea var. sylvestris.


:: Kubis Bunga ::
Kubis bunga merupakan tumbuhan yang termasuk dalam kelompok botrytis dari jenis Brassica oleracea (suku Brassicaceae). Sebagai sayuran, tumbuhan ini lazim dikenal sebagai kembang kol yang merupakan terjemahan harafiah dari bahasa Belanda bloemkool. Kubis bunga berbentuk mirip dengan brokoli. Perbedannya, kubis bunga memiliki kepala bunga yang banyak dan teratur dengan padat. Hanya "kepala" kembang kol yang lazim dimakan (dalam literatur berbahasa Inggris disebut white curd). Pada dasar kepala tersebut terdapat daun-daun hijau yang tebal dan tersusun rapat. Kubis bunga juga mirip dengan kubis romanesco. Kembang kol merupakan sumber vitamin dan mineral dan lazimnya dimakan dengan dimasak terlebih dahulu, meskipun dapat pula dimakan mentah maupun dijadikan acar.


:: Kunyit ::
Kunyit dikenali melalui warna kuningnya yang terang. Ia mempunyai persamaan saiz dan bersaudara dengan halia. Rasa kunyit adalah seperti gabungan halia dan lada. Kunyit adalah agen pewarna yang kuat. Kunyit mempunyai karektor unik yang bersifat semulajadi dan rasa sedikit pahit tetapi tajam. Kunyit merupakan bahan utama di dalam serbuk kari. Rizomnya dimasak, dikeringkan dan kemudiannya dikisar/ditumbuk untuk menghasilkan serbuk. Terdapat pelbagai aplikasi kunyit, antaranya di dalam minuman bertin, produk tenusu, produk panggang/bakar, ais krim, yogurt, biskut, warna bertih jagung, gula-gula, ising kek, bijiran, sos dan lain-lain.


:: Kulit Popia ::

Kulit popia diperbuat daripada tepung, telur, garam, dan air. Ia dibakar nipis untuk dijadikan berbagai balutan kepada beberapa jenis popia seperti popia basah, popia kering, dan popia sira.


:: Kulit Wantan::
Kulit wantan diperbuat daripada tepung, telur, garam, dan air. Ia digunakan sebagai balutan masakan Cina yang terkenal iaitu wantan. Wantan boleh dimasak sup atau digoreng garing.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.