Tuesday, May 03, 2011

:: S ::

:: Sawi Pendek ::
English : Short Mustard
Ia sangat berkait rapat dengan pak choi, sejenis sayur berdaun hijau yang popular bagi masyarakat Cina. Juga tergolong dalam keluarga kubis biarpun rasanya tidak seperti kubis. Batang daunnya berwarna putih, daunnya sedikit bertulang dan lembut. Sangat enak digoreng atau dikukus kerana dapat mengekalkan rasanya. Ikan besar dalam keluarga tuna dan mackerel. Bonito adalah ikan yang berminyak dan dimasak sama seperti tuna.


:: Samosa ::
Merupakan snek masyarakat India. Ia diperbuat daripada kulit popia. Intinya ialah sayur-sayuran yang ditumis dengan rempah. Ada juga yang meletakkan inti kentang dan bunga kubis.


:: Semolina ::
Sejenis tepung berwarna pucat dan digunakan secara tradisional dalam pembuatan pasta dan doh piza. Tepung ini kaya dengan serat dan protein, membentuk pasta dan piza dengan ciri yang liat.


:: Separa Rebus ::
Merebus makanan secara ringkas di dalam air. Merebus separuh masak. Parboiling digunakan untuk makanan tebal seperti lobak dan kentang. Selepas separuh masak, makanan ini akan dimasukkan ke dalam masakan pada waktu terakhir agar lebih cepat masak.


:: Sirap Mapel ::
Sirap ini diperoleh daripada pokok maple dan begitu popular di Amerika serta Kanada. Ia sangat mahal disebabkan kepekatan rasa aslinya. Ada juga yang tiruan dilabelkan sebagai ‘sirap perisa mapel’ yang diperbuat daripada campuran dan sirap tebu. Biasanya ia dinikmati bersama penkek, wafel, aiskrim dan lain-lain lagi. Minuman tradisional orang India yang diperbuat daripada susu mentega yang dimasak di dalam periuk tanah. Kini ia diperbuat daripada dadih cair ditambahkan sedikit gula atau sirap agar manis.


:: Som Tam ::
Sejenis salad yang rasanya disesuaikan daripada rasa pedas, masam, manis. Mengandungi daging, udang kering dan sayur-sayuran.


:: Sos Hoisin ::
Sejenis sos Cina pekat, manis, pedas dan warnanya merah manggis. Kerap digunakan sebagai sos barbeku. Ia diperbuat daripada kacang soya, bawang putih, cili merah, gula, beras perang  dan pelbagai rempah lain. Sering digunakan di dalam masakan Cina.


:: Sardin ::
Sardin adalah ikan yang kaya dengan minyak. Biasanya ia dijual segar, beku atau ditinkan. Rasanya sedikit manis berlemak. Sebab itulah ia enak digoreng rangup atau dibuat sambal. Sardin tin juga enak rasanya dan rasanya lebih sedap sekiranya dimasak dengan pelbagai ramuan. Selain itu sardin juga sering menjadi salah satu bahan untuk membuat kuah laksa.


:: Siput Kong ::
Siput kong air masin moluska yang mempunyai kulit-kulit kerang kelabu atau kecoklatcoklatan. Bentuknya sedikit tajam dan dijual setelah dimasak. Ia dinikmati dengan renjisan cuka atau potongan roti serta mentega. Isinya liat, agak berjus dan masin. Ia boleh didapati sepanjang tahun.


:: Sagu ::
Sagu adalah kanji yang diambil daripada empulur rumbia. Ia diproses menjadi tepung sagu. Bentuknya bulat dan kecil. Terdapat dua saiz, satu besar yang dipanggil telur ikan dan satu kecil. Biasanya sagu sering dimasak bersama hidangan pencuci mulut seperti bubur.


:: Serbuk Kari ::
Kari ialah nama untuk berbagai-bagai hidangan berempah yang terkenal di Bangladesh,India, Sri Lanka, Indonesia, Malaysia, Thailand, dan negara-negara yang lain di Asia Selatan dan Asia Tenggara. Serupa dengan teh, kari yang berasal daripada India merupakan salah satu daripada beberapa hidangan yang benar-benar bersifat "Se-Asia". Konsep kari kemudian dibawa ke Barat oleh penjajah-penjajah British di India pada abad ke-18. Walaupun demikian, hidangan-hidang kari di Eropah dan Amerika Syarikat jarang dipanggil sedemikian dalam bahasa asli masing-masing di sana.


:: Serbuk Penaik ::
Kedua-dua serbuk penaik dan soda penaik ialah egen penaik. Ia digunakan dalam membakar kek atau pastri untuk mengeluarkan karbon dioksida yang menjadikan kek tersebut naik. Serbuk penaik mengandungi soda penaik, namun kedua-duanya digunakan dalam keadaan berlainan. Serbuk penaik mengandungi daripada soda penaik, asid garam, dan tepung jagung untuk menyerap cecair supaya adunan tidak bertindak sebelum dimasukkan air. Kebanyakan serbuk penaik ialah dwi-tindakan (double action) yang bermaksud reaksinya kepada haba dan cecair berlaku dalam dua peringkat. Reaksi pertama terjadi apabila serbuk penaik ditambah kepada adunan. Asid garam bertindak dengan soda penaik dan menghasilkan gas karbon dioksida. Reaksi kedua terjadi apabila adunan diletakkan di dalam ketuhar. Dinding gas mengembang menyebabkan adunan tersebuk naik. Disebabkan dua peringkat reaksi ini, adunan boleh dibakar lewat 12-20 minit tanpa kehilangan kuasa penaiknya. Serbuk penaik ialah egen penaik kimia kering yang digunakan untuk menambah isi dan meringankanan tekstur bahan bakar seperti muffin, kek, dan biskut. Adunan boleh menjadi pahit jika terlebih serbuk penaik. Ia juga akan menyebabkan adunan naik secara mendadak dan kemudian turun. Bahagian tengah kek akan turun dan isinya menjadi kasar tetapi rapuh. Jika kurang serbuk penaik pula, isi kek tidak banyak dan terlalu pejal.


:: Serbuk Koko ::

Serbuk koko biasanya digunakan sebagai penganti coklat bagi mereka yang alergi kepada coklat. Ia mempunyai rasa yang hampir sama. ada yang menggunakannya kerana ia baik untuk kesihatan berbanding coklat. Ini kerana ia tidak mengandungi lemak dan kafein.


:: Sos Tiram ::
Sos Tiram diperbuat daripada ekstrak tiram, gula, garam, kanji, karemal, telur dan gandum. Sos tiram agak pekat dan berwarna coklat perang. tiran sangat kaya dengan zat besi yang mudah diserap tubuh.


:: Saffron ::
Saffron sesuai digunakan dalam masakan seperti sup saffron. Warna kuningnya dijadikan sebagai pewarna terutama dalam menghasilkan nasi pillaf. Saffron juga dihancurkan sebagai serbuk selain dikeringkan.


:: Sage::
Daun sage digunakan untuk membuat ‘terrin’dan merupakan bahan asas yang perlu dimasukkan dalam pembuatan terrin sama ada berasaskan ayam mahupun ikan. Daun-daun sage ini juga boleh dikeringkan dan digunakan dalam penyediaan sajian ‘western cold cut’.


:: Strawberi ::
Strawberi berasal dari benua Amerika dan Eropah. . Di Malaysia, ia ditanam di kawasan tanah tinggi, tetapi ada juga jenis yang ditanam di tanah pamah. Ia perlu dilindungi daripada angin, hujan dan cahaya yang terlalu terik. . Buahnya berbentuk bujur telur dan bulat. Ia mengandungi vitamin C dan tanin yang mempunyai bioaktiviti mengecutkan tisu dan protein pada kulit dan lendir. Buah strawberi biasanya dimakan mentah, dibuat jem, jeli, jus, perisa minuman, aiskrim, gula-gula, minuman susu dan pelbagai produk makanan lain. Selain itu, ia juga boleh dibuat minyak wangi, minyak gosok, kosmetik, pewangi udara dan lain-lain.


:: Sweet Basil ::
Herba ini sering kali digunakan dalam masakan seperti sup dan sos. Ia juga digunakan sebagai bahan hiasan dalam mencantikkan lagi sajian. Baunya agak kuat (tengik) tetapi jika dimasak akan menghasilkan aroma wangi dalam masakan. Daun sweet basil ini juga boleh didapati dalam bentuk yang telah dikeringkan. Namun, aroma dan rasanya sudah tidak menjadi sesedap daun sweet basil yang segar.


:: Susu Cair ::
English : Liquid Milk
Susu cair ialah produk susu, di mana 60% kandungan air dikeluarkan dari susu segar. Ia berbeza dengan susu pekat manis biasa yang mengandungi gula. Susu cair dihasilkan dengan membiarkan susu segar pada suhu tinggi supaya kandungan airnya disejat. Hasilnya menjadi susu tinggi kalori dan kaya vitamin A dan D, sama seperti susu segar. Disebabkan proses penyejatannya, susu cair mempunyai kandungan vitamin yang lebih pekat. Gula bertindak sebagai pengawet, memanjangkan jangka hayat susu pekat manis biasa. Jadi, adalah penting untuk tahu perbezaan susu cair dan susu pekat manis, terutama apabila membakar kek dan pastri. Sesetengah resepi memerlukan susu pekat, manakala yang lain memerlukan susu cair. Jangan tukar kedua-dua bahan ini sebarangan, kecuali jika ingin menambah atau mengurangkan kadar gula dalam masakan. Ada yang menggunakan susu cair untuk sos. Ia boleh menggantikan krim, malah kandungan kalorinya kurang dari krim. Ada juga yang suka menambah susu sejat ke dalam minuman teh atau kopi.


:: Sosej::
Sosej ialah produk makanan yang disedia biasanya diperbuat daripada daging kisar, lemak haiwan, garam, dan rempah, dan adakalanya ramaun lain seperti herba, dan biasanya dibungkuskan dalam selongsong. Pembuatan sosej ialah sejenis teknik pengawetan makanan yang amat lama. Mula-mulanya selongsong ini diperbuat daripada usus haiwan, tetapi kini diperbuat daripada bahan sintetik. Sesetengah sosej dimasak ketika diproses, dan selongsong ini boleh ditanggalkan ketika ini. Sosej boleh dipelihara secara pengawetan, pengeringan dalam udara nyaman, atau salai. Rasa menonjol dalam sesetengah sosej adalah disebabkan penapaian oleh Lactobacillus ketika mengawet. Selain dimakan sendirinya, sosej juga dijadikan bahan dalam makanan lain.


:: Serai ::
Serai mempunyai rasa seakan-akan limau dan boleh digunakan secara kering, serbuk atau segar. Tangkainya sukar untuk dimakan kerana keras tetapi bahagian dalamnya lembut. Serai boleh dipotong dan digunakan sebagai bahan dalam resipi. Ia juga boleh ditumbuk dan digunakan keseluruhan batang kerana ia akan membebaskan minyak aromatik daripada kantung jusnya. Serai yang dikeringkan boleh didapati di dalam bentuk hirisan, dipotong, serbuk atau minyak yang dikeluarkan dari tangkainya. Serai selalunya digunakan di dalam minuman teh, sup dan kari. Ia juga sesuai untuk masakan yang menggunakan ternakan, ikan dan makanan laut.


:: Sawi ::
Sawi atau nama saintifiknya Brassica juncea rugosa merupakan sejenis tumbuhan yang dikenali sebagai sayur-sayuran dan ditanam sebagai makanan. Sawi banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Beberapa 2 jenis sawi iaitu Sawi putih Brassica chinensis var. pekinensis Cruciferae dan Sawi bunga Brassica rapa Cruciferac.


:: Sengkuang::
Seperti kentang, sengkuang adalah tumbuhan bawah tanah. Kulitnya nipis dan terdapat akar kecil pada sengkuang. Isinya berwarna putih dan kelihatan seperti isi epal atau kentang mentah. Sengkuang boleh dimakan mentah atau dimasak. Ia mempunyai rasa manis dan kekacangan, serta teksturnya rangup kekal jika dimasak seketika. Sengkuang mentah sangat sesuai dijadikan salad atau kerabu kerasa ia tidak bertukar warna walaupun terdedah kepada udara setelah dikupas dan dipotong. Apabila dimasak, sengkuang akan menyerap rasa bahan lain, menjadikannya serasi dengan berbagai sayuran dan bahan perasa. Di Malaysia, sengkuang terdapat di dalam Rojak, Pasempor, dan Popia. Pilih sengkuang bersaiz sederhana dan berkulit halus dan rata yang melambangkan sengkuang muda. Jika kulitnya tebal dan bersaiz besar, sengkuang mungkin terlebih masak dan teksturnya lebih berkanji, tidak manis dan tidak rangup.


:: Sengkuang Cina ::
Sengkuang Cina, sejenis sayuran berkulit coklat bertekstur seperti kertas ini ialah bahan ruji dalam masakan Cina. Walaupun dalam bahasa inggeris namanya ‘water chestnut’ namun ia bukan sejenis kacang. Ia adalah sayuran air yang tumbuh di paya. Disebabkan itu, apabila membeli sengkuang cina, ia akan diliputi sedikit lumpur. Sengkuang Cina boleh digunakan dalam pelbagai jenis masakan kerana ia mempunyai rasa berkanji yang asli. Teksturnya pejal dan rangup, menambahkan rupa kepada masakan goreng, salad, atau apa saja masakan yang mahukan rasa rangup. Antara kegunaan biasa Sengkuang Cina: •Campurkan dengan sayuran seperti kacang sepat dan rebung, bersama kicap dan bahan perisa lain untuk digoreng. •Masukkan sengkuang cina yang dicincang kepada sup, salad, nasi, dan inti. Sengkuang Cina juga boleh dijadikan snek yang berkhasiat. Sesuai untuk mereka yang pentingkan makanan seimbang kerana ia kurang lemak tetapi sumber terbaik untuk fiber dan vitamin B. Selain itu, sengkuang cina mengandungi mineral lain seperti kalsium, zat besi, potassuim, dan zinc.


:: Santan ::
Santan adalah bahan asas masakan yang berwarna putih dan berasa manis, yang dihasilkan daripada isi kelapa matang. Kandungan minyak dan gula yang tinggi dalam santan memberikan warna dan rasa susu yang pekat. Jumlah kandungan air yang dicampur ke dalam parut kelapa menentukan kepekatan santan. Terdapat dua jenis santan: pekat dan cair. Santan pekat dihasilkan dengan memerah terus parut kelapa. Parut kelapa yang telah diperah tadi direndam dalam air suam dan diperah sekali atau dua kali lagi untuk menghasilkan santan cair. Santan pekat banyak digunakan untuk membuat pencuci mulut dan kuah sos pekat. Santan cair pula digunakan untuk sup, kari dan masakan biasa.


:: Sotong ::
Sotong ialah sejenis binatang yang biasanya mempunyai lapan sesungut panjang dan bertulang satu.Sotong merupakan salah satu makanan laut (seafood) yang popular sebagai hidangan di Malaysia. Sotong boleh dimasak berbagai cara seperti goreng kunyit, goreng tepung, gulai dan kari, masak berkicap atau cili, dan juga popular dibakar untuk bbq. Sotong boleh diproses untuk dijadikan bebola sotong.


:: Suhoon ::
Mee yang ‘langsing’ atau halus ini dan bergelatin banyak digunakan di China dan Asia Tenggara. Ia diperbuat daripada kacang hijau dan hampir tidak mempunyai rasa, namun ia meresap rasa bahan masakan yang lain. Ia digunakan dalam sup, gorengan, salad, pencuci mulut dan juga minuman. Suhoon yang dikeringkan juga boleh digoreng untuk dijadikan hiasan yang rangup atau asas untuk kuah sos. Ia tersangat keras dan tegang ketika kering oleh itu jangan cuba memecahkannya atau memotong tanpa melembutkannya dahulu.


:: Strudel ::
Strudel ialah sejenis pastri yang dibuat daripada lapisan doh yang banyak dan sangat nipis dan dibuat secara gulung, kemudian dibakar sehingga warnanya bertukar coklat keemasan. Ia sangat popular di Jerman, Austria dan Eropah Tengah. Antara strudel yang popular ialah Strudel Epal yang dicampur herba dan mempunyai rasa yang manis.


:: Salsa ::
Sejenis sos orang Spain. Secara tradisional ia terkenal di Mexico dam diperbuat daripada tomato yang diperasakan dengan cilantro, cili dan bawang. Selain itu ia dicampur herba segar, rempah buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia biasanya dijadikan sos pencicah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.